Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Իմ կարոտի, իմ սիրո և իմ վրեժխնդրության հրաբուխը»

«Իմ կարոտի, իմ սիրո և իմ վրեժխնդրության հրաբուխը»
23.01.2015 | 12:31

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, հրապարակախոս, ՀՀ արդյունաբերողների և գործարարների միության լրատվական ծառայության ղեկավար ՎՐԵԺ ՍԱՐՈՒԽԱՆՅԱՆԸ: Մեր զրույցի առիթը նրա «Էրգրականչ» իրապատում պատմվածքների ժողովածուն է, որում ընդգրկված գործերը ծանոթ են մեր թերթի ընթերցողին: Զրույցի ընթացքում գրքի հեղինակն իր խորին շնորհակալությունը հայտնեց «Իրատես de facto»-ի խմբագրությանը՝ իր պատմվածքները սիրահոժար տպագրելու և հանրությանը հասցնելու համար: Խոստովանեց, որ ինքը մեր թերթի ամենապրպտուն ընթերցողներից մեկն է: Իսկ մենք հավելենք, որ «իրատեսականների» ու Վրեժ Սարուխանյանի բարեկամություն-համագործակցությունը դուրս է եկել թերթի շրջանակներից. «Էրգրականչի» նկարիչն է մեր թերթի գեղարվեստական խմբագիր Նիկօն:

«ՄԱՐԴԻԿ ՓԱՓԱԳ ՈՒՆԵԻՆ, ՈՒԶՈՒՄ ԷԻՆ ԷՐԳԻՐԸ ՏԵՍՆԵԼ»

-Վրեժ, Ձեր գրքում զետեղված պատումները վավերագրության և գեղարվեստական հորինվածքի միջակայքում են: Ինչպե՞ս եք կարողացել պահել այս երկու մոտեցումների միջև հավասարակշռությունը:

-Մինչ այս պատմվածքները ես բանաստեղծություններ էի գրում: Երբ կորցրինք մեր տաղանդավոր, երջանկահիշատակ ընկերոջը՝ Վրեժ Իսրայելյանին, ներսս տակնուվրա եղավ, զգացի, որ մեծ կորուստ ենք ունեցել մեր գրականության մեջ և պարտավոր ենք մեր ուժերի սահմաններում պահել ու ներկայացնել Վրեժի գրականության թեման: Համընդհանուր արժեզրկման այս ժամանակներում եթե չլինի այդ տեսակի գրականությունը՝ Էրգրի գրականությունը, մենք շատ բան կորցրած կլինենք: Խաչիկ Դաշտենցի գրականությունը շարունակել են Մուշեղ Գալշոյանը, Վրեժ Իսրայելյանը: Հիմա նոր շարունակություն էր պետք, և ես այդ գիտակցումով գրեցի «Էրգրականչը»՝ ընդամենը հինգ-վեց ամսում: Ամբողջովին իրապատում է այս գիրքը, բայց միայն փաստերը ներկայացնելը ես քիչ համարեցի: Նաև քիչ համարեցի գեղարվեստական գրականության ժանրում այդ ամենը ներկայացնելը: Պետք էր մի այնպիսի ժանր գտնել, որով հնարավոր կլիներ և՛ լիարժեք ներկայացնել իրական պատմությունը, և՛ ապահովել գեղարվեստականությունը: Գտնվեց այս մոտեցումը: Եթե Ցեղասպանության 100-րդ տարելիցին ցանկանում ենք իմանալ, թե ինչ է եղել մեր ազգի հետ իրականում, եթե ցանկանում ենք այսօրվա երիտասարդին կոնկրետ տեղեկություն տալ 100 տարի առաջ պատահածի մասին, ապա այսպիսի պատկերներով, իրապատում գործերով պիտի դա անենք: Թե չէ մարդիկ ընդամենը լսում են «ցեղասպանություն» բառն ու որևէ կոնկրետ բան չգիտեն այդ երևույթի մասին: Ես փորձել եմ իմ ձեռքի տակ եղած փաստերով նկարել պատկեր: Ոչ միայն ցեղասպանության, այլև ահավոր գաղթի մասին եմ գրել, որովհետև դա պակաս ծանր չէր, քան կոտորածը: ՈՒ զարմանալիորեն Էրգրից եկած, այդքան տառապած մարդիկ ապրում էին 100-105 տարի:

-Այո՛, Դուք այդպիսի հերոսներ ունեք («Դուռեն ժպտում էր…» պատմվածքի Դուռեն, «Կրկոն» պատմվածքի Կրկոն), ինչո՞վ դա կբացատրեք:

-Որովհետև մարդիկ փափագ ունեին, ուզում էին Էրգիրը տեսնել:

-Եվ անգամ բնակավայրն էին ընտրում՝ ըստ այդ փափագի: Ձեր պատմվածքում այսպիսի տողեր կան. «Ամենահարմարը Ալեքսանդրապոլի գավառի Թալինի շրջանի Աշնակ գյուղն է: Հենց Էրգրի ճամփի վրա է, Մասիսն էլ՝ աչքի դեմ… Էրգրի ճամփեն որ բացվի, էստեղից շուտ կհասնինք,- վճռեցին սասունցիք»: Արևմտյան Հայաստան գնալու, Էրգիրը տեսնելու այսօրվա ստեղծված հնարավորությունը կարո՞ղ էր այդ մարդկանց համար որոշակի սփոփանք լինել:

-Գաղթ տեսած սերնդի համար մուրազ էր Էրգիրը տեսնելը: 60-ական թվականներին ինչ-որ մարդիկ կարողացան գնալ սահմանից այն կողմ ու տեսնել մեր հողերը, իրենց հետ բերել այնտեղի լուսանկարները: Դրանք սասունցիք ձեռքից ձեռք էին փախցնում, սուրբ մասունքի նման դնում աչքներին, պաշտամունքի առարկա դարձնում: Իսկ այսօրվա գնացողները տարբեր են: Նայած թե ով ինչի համար է գնում: Եթե գնում են հազար ու մի այլևայլությունների համար, դա ցածր բան է: Բայց եթե գնում են մեկ անգամ ևս ուժեղանալու, ոգի ստանալու, մասունքները տեսնելու, ճիշտ գնահատելու-ճանաչելու եղածը, դա լավ բան է: Ինձ համար Էրգիրը առասպել էր մինչև այնտեղ գնալս: Բայց երբ իրական աչքով տեսա, ապշելու բան էր, ուրիշ զգացողություն էր: ՈՒ ես այնտեղից վերադարձա մեծ վրեժով լցված: Եկա ու երկու օրում բերածս նյութերի վրա պատրաստեցի իմ «Էրգիր» ֆիլմը, որը արտասահմանում բազմիցս ցուցադրվել է: Դա ժայթքումի, հրաբխի պես մի բան էր, որ դուրս եկավ միջիցս, տասնամյակներով մեջս կուտակված ամբողջ կարոտն էր պոռթկում թե՛ այդ ֆիլմում, թե՛ այս գրքում: Դա իմ կարոտի, իմ սիրո և իմ վրեժխնդրության հրաբուխն է:

«ՏԱՐՈՆԱԿԱՆՈՒԹՅԱՆ ԳԱՂԱՓԱՐՈՎ ՊԻՏԻ ԱՊՐԵՆՔ ՈՒ ՇԱՐՈՒՆԱԿՎԵՆՔ»

-Ձեր պատմվածքները համեմել եք ժողովրդական խաղիկներով, բանահյուսական նմուշներով, որ տարածված են եղել Էրգրում: «Յարխուշտա» պատմվածքի հերոս Գըրբե Գրիգորը հիմնադրում է աշնակցիների պարի խումբը՝ հետևյալ մտայնությամբ. «Տղե՛րք, իմ որոշում հաստատ է՝ էսօրվանից Աշնակի սասունցիական պարի խումբ ունինք, մեր պարով Էրգիր չի մեռնի, մենք լը չընք մեռնի…»: Այսինքն՝ Էրգրի հուշը պահելու «դեղատո՞մս» եք համարում բանահյուսությունը, ազգագրական մշակույթը:

-Իհարկե: Այսօր մեր մշակույթով, ոգեղենությամբ, հատկապես տարոնականության գաղափարով պիտի ապրենք ու շարունակվենք: Նժդեհն ասել է, որ տարոնականությունը պետք է մեր ազգային գաղափարի հիմքը դառնա: Եթե այսօր մեր երգը, պարը, լեգենդը, առասպելը, վրեժխնդրությունը չպահենք ու չփոխանցենք հաջորդ սերնդին, այդ սերունդը կմեռնի: Սովից կմեռնի: Այ դա՛ կլինի «ոգու սով»: Այսօր շատերն են խոսում «ոգու սովի» մասին, դա դարձել է թևավոր խոսք շատերի համար, բայց մենք պիտի հստակ գիտակցենք, որ այն կտիրի մեզանում, եթե մենք կտրվենք մեր ազգային արմատներից, մեր ակունքներից: Թե չէ այսօր Եվրոպայից եկած բարքերից են խոսում, դրանց վտանգներն են մատնանշում: Դրանք ամբողջ աշխարհում էլ տարածված են, բոլորին էլ կարող են վնասել: Պարզապես մեր սիրտը, մեր հոգին ուրիշ է, բուռն է, ակտիվ է: Մենք էլ մեր սրտի, մեր հոգու կարողության չափով ենք փչանում: Մենք գենետիկորեն շատ ավելի ակտիվ ենք, քան մյուս ազգերը: Թող չթվա, թե ես հայավարի գլուխ եմ գովում: Դա անժխտելի փաստ է: Բայց մեր ակտիվությունը նաև մեր փչանալու մեջ է դրսևորվում: Մեր հոգին, մեր սիրտը ինչ անում են, ուժեղ են անում, հայավարի: Մեր ամեն ինչն ուրիշ է, այդպես ենք ծնվել:

«ԵԹԵ ԹՈՒՅԼ ԵՍ, ՈՒՐԵՄՆ ԶՈՀ ԵՍ. ԴԱ Է ՈՐՍԻ ԳԱՂԱՓԱՐԸ»

-Ձեր գրքում բազմիցս շեշտադրվում է այն գաղափարը, որ մենք ոչ մեկի վրա չպետք է հույս դնենք, որովհետև օտարները մեզ փրկում են թշնամուց՝ իրենց այս կամ այն նպատակի համար: Ահա «Առաքելոց վանքի կռիվը» պատմվածքում Անդրանիկ Զորավարի ձևակերպումը. «Ռուսական արջն ու անգլիական աղվեսը թուրքական բորենու ճանկերից են ուզում մեզ խլել, բայց իրենց համար»: Այսօր որևէ բան փոխվե՞լ է մեր ճակատագրում: Երբ, օրինակ, Երևանում Ջեմալ փաշայի, այսպես կոչված, հայամետ թոռանն ենք հյուրընկալում ու մեծարում, արդյո՞ք դիվանագիտական խաղերի խամաճիկներ չենք դառնում:

-Եթե ագռավը գալիս է ճնճղուկի վրա, ու արծիվը փակում է նրա ճամփան, ճնճղուկի համար ի՞նչ տարբերություն՝ իրեն ագռա՞վը կհոշոտի, թե՞ արծիվը: Բորենին կհոշոտի հային, արջը, թե աղվեսը, որևէ տարբերություն չկա: Այդ պատճառով էլ մենք պետք է ունենանք պաշտպանական համակարգ: Շատերը դա կոչում են ազգային ծրագիր: Ով ինչպես ուզում է, թող կոչի: Կարևորն այն է, որ մենք հոգեպես մեզ պաշտպանված զգանք: Եթե դու ունես քո ծրագիրը, քո ազգային գաղափարախոսությունը, ուրեմն դու դու ես: Իսկ եթե չունենաս այդ բաները, բոլորն էլ կտրորեն քեզ: Բոլորն էլ այս աշխարհում թույլի, զոհի են փնտրում: Ով թույլ է, ուտում են. ջունգլիի օրենք է: Թույլ չպիտի լինես, որ չկողոպտվես, չհոշոտվես: Եթե թույլ ես, մի բողոքիր, որ քեզ կողոպտում են, բռնաբարում, սպանում: Բա ի՞նչ պիտի անեն: Եթե թույլ ես, ուրեմն զոհ ես. դա է որսի գաղափարը: ՈՒ պետք չէ բողոքել հայի բախտից: Պետք է ուժեղանալ, պայքարել, որ մեզ կուլ չտան, ինչպես ենթադրում է թույլի և ուժեղի օրենքը: Թե չէ հույս դնել, որ մեզ Եվրոպան, Ռուսաստանը կամ Ամերիկան պիտի փրկեն, հիմարություն է: Մենք մեզ պիտի փրկենք, ուրիշի վրա ի՞նչ հույս դնենք:

«ԵԹԵ ՀԱՅՆ ԻՐ ԹՇՆԱՄՈՒ ԱՉՔԸ ՉՀԱՆԻ, ԹՇՆԱՄԻՆ ՄԻՇՏ ՀԱՅԻ ԱՉՔԸ ԿՀԱՆԻ»

-«Աղջեն» պատմվածքում շեշտադրված է հայի դյուրահավատության պարագան. Շառոն զոհ է գնում իր իբրև թե հավատարիմ քուրդ ծառայի դավադրությանը: Այսպիսի օրինակներից դասեր քաղելու հույս տեսնո՞ւմ եք մեզ համար:

-Դա մեր ազգային հատկանիշն է: Սասնա Դավիթն էլ ձեռքով կրակ է բռնել: Ո՞Ւր պիտի փախչենք սրանից:

-Ձեռքով կրակ բռնող մի հերոս էլ Դուք ունեք գրքում՝ «Տալվորիկցի Մըյրոն» պատմվածքի հերոս Հայկը: Գալշոյանի Ձորի Միրոյի պատմությունն է կրկնվում: Այս երկու պատմությունները նույն փաստական հիմքի՞ց են ծնվել:

-Ո՜չ, ոչ: Բոլորովին տարբեր պատմություններ են, բայց երկուսն էլ՝ իրական: Այդպիսի դեպքեր եղել են Սասունում: Բաներ կան, որ նկարագրում է Մուշեղ Գալշոյանը, բայց մեկ այլ տեղում ևս եղել են նման փաստեր: Փաստերը նույնանման են, բայց նույնը չեն: ՈՒ ես, այդ մասին գրելով, ոչ թե թեմատիկ կրկնություն եմ անում, այլ հաստատում եմ փաստերը:

-Ձեր գրքում նաև հայ կնոջ կերպարին է մեծ տեղ տրված. Մըյրոն, Այծեմնիկը գալիս են հավաստելու այն ճշմարտությունը, որ հայ կինը ոչ միայն տան ջերմությունն ու բարեկեցությունը պահողն է, երեխա դաստիարակողը, այլև թշնամու դեմ պայքարելու առաքելության կրողը:

-Դա ևս պատահական բան չէ: Շատերի մեջ հիմար մտածողություն կա, որ հայ կինն իր օջախում ճնշված է, արհամարհված, ստորադասված տղամարդուն: Այդպիսի մտածողությունից ելնելով էլ մեզ դրսից այսօր գենդերային հավասարություն են քարոզում, կնոջ իրավունքների պաշտպանության դասեր են տալիս, փորձում են հայ կնոջը փրկել հայ տղամարդուց: Ամոթ է, վիրավորական է: Հայ կինը երբեք անտեսված, արհամարհված չի եղել տանը, իր ամուսնու կողմից: Հայ կինը միշտ եղել է իր օջախի քուրմը, տղամարդուն հերոսության մղողը, հերոս որդիներ ծնողը: Եվ հայ տղամարդը միշտ էլ պաշտել է հայ կնոջը, պարզապես նրա սերը մի քիչ ամոթխած է, չերևացող, զերծ ձևականություններից: Հայ տղամարդը հայ կնոջը, հայ մորը պաշտում է: Եվ հատուկ սկզբունքով եմ կազմել գիրքս. յուրաքանչյուր երրորդ պատմվածքը նվիրված է հայ կնոջը:

-Արդյո՞ք Ձեր հերոսների ճակատագրում մի նոր ցեղասպանություն չէր 37 թվականը, որը նույնպես չեք շրջանցել գրքում:

-Մեր ազգային ողբերգության մեջ ամենածանրը հենց այն է եղել, որ մենք հիսուն-հարյուր տարին մեկ մի մեծ եղեռնի ենք ենթարկվել: Եվ եղեռնը մինչ օրս էլ շարունակվում է: Պատահական չէ, որ Սասնո երկրի մասին այս պատմությունների մեջ ես զետեղել եմ մեկը՝ արցախյան պատերազմի մասին՝ «Ալի՛, ողորմի ձեր մեռելին…» պատմվածքը: Եղեռնը հիմա էլ շարունակվում է ու կշարունակվի այնքան ժամանակ, քանի դեռ մենք օտար տանիք ենք փնտրում մեզ համար, մեծ հայր ու պաշտպան ենք փնտրում դրսում: Եթե մենք ինքներս մեզ ներսում չպաշտպանենք, անընդհատ կկոտորվենք: Եվ հատուկ եմ գրքում թռիչք կատարել դեպի մեր 10-րդ դարի պատմությունը՝ Աբաս արքայի ժամանակները՝ «Տաճարն օծվեց հայավարի» պատմվածքում: Ես այդ իրապատում պատմվածքով եմ ավարտել գիրքը՝ հուշելով, որ հայը, այդքան կոտորածներից հետո, ի վիճակի է Աբասի պես վարվելու. թշնամուն՝ Աբխազաց Բեր իշխանին, իր որջում բռնելու, բերելու Հայաստան, ցույց տալու հոյակերտ հայկական եկեղեցին, օծելու այն հայավարի, թշնամու աչքերը հանելու, դնելու բուռն ու ճամփելու հետ: Հայն այսպիսին պիտի լինի, որ թշնամիները վախենան: Եթե հայն իր թշնամու աչքը չհանի, թշնամին միշտ հայի աչքը կհանի: Ես գիրքս ավարտում եմ հենց այդ վրեժի կանչով, Աբաս թագավորի նման թագավոր ունենալու ցանկությամբ: Մենք խոնարհվելով առաջ գնալ չենք կարող:

Զրույցը վարեց

Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2663

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ